Sabelhagens olivlund

fredag 24 juli 2015

Lavendelrabatten före - efter



Jag har en rabatt intill trädäcket som jag gjorde om 2013, flyttade tre monsterrosor och gjorde plats för Cornelia, Mary Rose, Leonardo da Vinci, James Galway och Moonlight. 
Jag planterade ut lavendel som jag övervintrat i kruka ute. Första gången som de överlevt. Det räckte inte till att rama in hela rabatten, men jag har fler plantor i sommarkrukor på framsidan som jag ska plantera där i höst. 
Moonlight 

Cornelia, Leonardo da Vinci, Moonlight
Mary Rose, Leonardo da Vinci, James Galway 


Rabatten har fått ett namn också, Lavendelrabatten:) 


Översikt - NU 

2012 

2013 



 James Galway, en liten tufsig blomma, men det var den enda som fanns nu. 
Moonlight var en av de rosor som blommade längst förra året, tror det var in i slutet av nov. 

Leonardo da Vinci, har jag haft i där i flera år, men det är först detta året som han kommit gång ordentligt. Jättestor skillnad mot förra året då han var rätt oansenlig och blommade ganska dåligt. 

Sommarkrukorna på framsidan med lavendeln som ska få bo i rabatten 

I dag är det mera trädgårdsfix, gräsmattan är klippt och häckarna tog vi igår. Det är rätt okej väder, bättre än i går och lite mindre blåst. 

Kram på er 





10 kommentarer:

  1. Skal si det vokser mye hos deg! Lavelden er så fint sammen med roser. Jeg har hatt vekslende hell med å overvintre de. Noen klarer seg fint, mens andre dør om vinteren. James Galway er en vakker rose, og det samme med Leonardo da Vinci! Du har så mange fine.

    Ha det godt!

    Klem, Marit

    SvaraRadera
  2. Oj, vilken skillnad! Vilka fina nya rosor du planterade i rabatten. Moonlight är ju en av mina favvorosor, just för att den blommar så långt in på hösten.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Rosor och lavendel, det är verkligen fint ihop. Och ganska lätta att ta sticklingar också, så snart har du rabatten helt inramad. :)

    SvaraRadera
  4. Beautiful roses and compos :)

    SvaraRadera
  5. Så blommigt och fint hos dig på bilderna! Känner igen det där med att behöva röja i trädgården efter en viss bortavaro. Min trädgård var helt vild förra sommaren efter nästan tre veckor i Grekland. Ha en fin helg!

    kram louise

    SvaraRadera
  6. Hei! Det er så morsomt å se hvordan bed utvikler seg over år. Lavendel og roser = sant.
    Klem Anne

    SvaraRadera
  7. Din trädgård, ett under! Den fixar sig och blommar och växer t o m när du inte är hemma, Måste vara fint att komma hem till en så fantastiskt fin trädgård och så fin den har blivit över åren! Härligt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  8. Din trädgård verkar att ha klarat sig bra medan ni var borta, så skönt att komma hem till det!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Vilken tur du/ni har som kunde tanka solsken i Marina för här är det nästan långkalsongväder i alla fall varannan dag.
    Några som gillar det här vädret verkar vara rosor för dom har aldrig blommat så här fint och rikligt någon gång.
    Lavendelrabatten blev fin.
    Ha de bra
    Mariana

    SvaraRadera
  10. Rosa rosor och lavendel är en fin kombination. Leonardo da Vinci tycker jag är en så fin och tacksam ros. Den blommar alltid jättefint och mycket hos mig, och har dessutom ett friskt och glansigt bladverk.

    Kram, Karin

    SvaraRadera

Jag blir så jätteglad att du tar dig tid att skriva en liten rad.